söndag 29 mars 2009

Chiang Mai

Efter ett dygn i Bangkok sa hoppade jag pa nattbussen till norra thailand, chiang mai. Det var annu en 12-timmars bussresa, borjar bli van med dem nu... traffade en underbar ny kompis, marco fran italien. Han har tillbringat nagra manader i indien och mediterat. Oerhort roligt att diskutera med honom eftersom jag haller pa och laser min Dalai Lama- bok. Kanske jag borde satsa pa det dar med meditering ocksa sa skulle jag bli lite mer harmonisk?! Bodde en natt pa en jattebra guesthouse har, finaste rummet jag haft hittills och till samma pris som jag betalade for min "fangelsecell" nere pa oarna i sodra thailand. Gillar norra thailand, allt ar sa mycket billigare har, och inte lika turistigt. Visst finns har turister ocksa, dem kommer man ju inte ifran. Ar ju en sjalv ocksa nar jag tanker efter. Tillbringde dagen med marco, besokte tempel och at pa en av de basta restaurangerna jag nansin atit pa. At sa mycket du vill-buffe for typ 2 euro. Underbar mat! alskar thaimaten! Foljande dag joinade jag en 3-dagars djungel-trek. Basta jag har gjort hittills! Vi var en grupp pa 8 personer och en guide. Vi startade pa morgonen och akte forst och tittade pa en orkide-farm och en ormshow, sen korde vi 1 h upp till bergen dar var trek borjade. Det var valdigt tungt kan jag saga!! eftersom vi mestadel av tiden gick uppat, vi skulle namligen vandra upp till en bergsby dar urinvanarna, en hilltribe (kommer inte pa det svenska ordet just nu) som heter Lahu bor. Har aldrig i mitt liv svettats sa mycket som jag gjorde under vandringen! men landskapet var otroligt maktigt, det var sa vackert!! efter en tungt vandrig sa kom vi oss upp till bergsbyn, dar vi skulle tillbringa natten. Vi bodde alltsa hos byinvanarna i ett bambuhus. Dom lagade underbar mat at oss och man kande sig verkligen valkommen. Tank att manniskor faktist bodde dar. Utan elektricitet i sma bambukojor. Lahu-manniskorna tillbringar i princip hela sina liv dar uppe i bergen, vissa barn gar inte i nan skola och har darfor svart att flytta darifran eftersom dom endast pratar sin Lahu-dialekt. Sin inkomst far de fran oss turister som kommer dit och overnattar och koper deras hantverk som de gor, och fran frukter som de odlar och saljer pa marknader. Kvallen tillbringade vi i skenet av stearinljus i var bambukoja, nagra bypojkar spelade gitarr och sjong thailandska sanger for oss. Det var en underbar kvall som jag kommer att minnas lange! nasta dag at vi frukost och paborjade var vandring. Men den har dagen gick vi mest nerat sa det var inte lika tungt. Aven om man anda svettades kopiosa mangder i hettan! Vi stannade och simmade vid ett vattenfall, lunchade och fortsatte att ga till lagerplatsen vi skulle tillbringa natten pa. Kan inte med ord beskriva hur vacker naturen var. Det var som att befinna sig i en saga. Natten sov vi i ett bambu"hus" vid en flod. Det fanns ett tak over, men annars sa var det oppet, sa man sov under myggnat. Maste saga att jag inte sov manga timmar. Det var inte det bekvamaste plats jag sovit pa, och ratt sa kallt var det dessutom. Natterna ar svalare uppe i norr an i resten av thailand. Men det var en del av hela upplevelsen av att befinna sig i djungeln. Nasta dag var aktivitetsdagen, efter frukosten gick vi till ett elefant-lager och red elefanter 1 timme. Jattekul! sen fick vi prova pa rafting i floden och till sist bambu-rafting. Hur kul som helst! efter lunchen kordes vi sen tillbaka till chiang mai. Trist att vara 3 dagar i djungeln var over redan. Det har verkligen varit 3 upplevelserika dagar med underbara manniskor!

2 kommentarer:

Marina sa...

vad härligt allt låter! :) du har ju hunnit med massor redan på några veckor!

Sara sa...

Oo, låter undebart! O håller med Marina, du har ju verkligen hittat på en massa saker redan. Jättekul! :)