tisdag 24 mars 2009

Nu lamnar jag stranden

Har nu spenderat nastan 3 veckor nere pa oarna i sodra thailand, sa nu sager jag hejda at beachen for en stund! Efter att jag lamnat phi phi akte jag till tonsai pa krabi for att traffa Leah. Tonsai var helt underbart! Inte alls lika turistit som alla andra stallen jag vart pa. Inte en enda svensk charterturist och inga blinkande discon sa langt ogat kunde se! skont! Det var valdigt chill dar, ingen hade brattom. Folk spenderade sina dagar med att ligga i hangmattan och filosofera over livet, eller sa bergsklattrade de. Tonsai ar alltsa kant for sin bergsklattring, och fok fran hela varlden vallfardar hit for att klattra. Jag akte ju dit for att traffa min kompis som var dar for att klattra. Jag var bara pa tonsai 2 natter, men hade garna kunnat stanna langre dar. Min sista dag overtalade leah mig att prova pa att klattra. Och vad tusan, varfor inte! Tog en halvdagskurs, och var noga med att papeka att jag ALDRIG klattrat tidigare. No problem no problem, som thailandarna alltid sager, och sa tog mig instruktoren till berget vi skulle klattra pa. Var nara att svanga om och aka hem igen! skulle det dar vara for nyborjare!? var inte sa lite skraj! Men det var jattekul!!! aven om jag var radd i borjan, nar jag hade kommit halvvags upp borjade jag skaka sa mycket att jag knappt kunde halla mig fast! men kom mig iaf upp till toppen. min teknik var antagligen inte den basta, men vad kan man! tungt var det, men jattekul! klattring ar nagot jag verligen vill fortsatta med hemma, men kanske jag tar och borjar med vaggklattring anda!
Efter klattringen hoppade jag pa bussen till bangkok. Eller ja, inget ar ju sa latt som att bara hoppa pa en buss som tar en direkt nanstans i thailand... sa forst blev det bat till ao nang, dar hamtades vi av en pickupbil som tog oss nanstans, sen dumpades vi nanstans for att sedan hamtas av en minivan som tog oss till stallet dar den riktiga bussen till bangkok akte fran. Pust! kom fram till bangkok kl 6 imorse, checkade in pa forsta basta hostell jag hittade. Sov nagra timmar och nu har jag planerat for resten av min tid har i thailand, har ungefar en vecka kvar innan visumet gar ut. sa imorgonkvall aker jag upp till norra thailand, till chiang mai. Dar tror jag att jag ska gora lite trekking i djungeln.

Inga kommentarer: