fredag 3 april 2009

Laos

Sa, nu har jag lamnat Thailand. Tank att jag redan har rest i en manad. Tiden har verkligen rusat ivag, samtidigt som det kanns som en evigheeeeet sen jag var hemma i finland. Befinner mig just nu i Luang Prabang vilket ar en underbart vacker och mysig liten stad. Den finaste staden jag sett i asien hittills. Resan hit tog 2 dagar med en slowboat langs mekong floden. Startade med minibuss fran chiang mai till chiang khong. I chian khong overnattade jag for att sedan nasta dag ta mig over gransen till Laos. Fran gransstaden Huang Xay (eller vad det nu hette) tog jag sen slowboat till luang prabang. Baten var en avlang trabat, med rangliga sma trabankar dar man satt packade som sillar. Allt annat an bekvamt kan jag saga! Som tur behovde man inte overnatta pa baten, utan vi stannade i en liten by dar vi sov i ett guesthouse, nasta dag fortsatte resan langs mekong floden och efter 8 timmar var vi framme i Luang Prabang. Hela resan var verkligen en upplevelse! traffade manga nya vanner och trots att resan var lang och tung hade jag jattekul. Dessutom var dar en massa ensamresenarer, precis som jag. Just nu delar jag hostelrum med Astrid fran holland och Molly fran Usa, idag har vi vandrat runt i stan, besokt tempel, och atit pa sota sma restauranger. Ikvall ar det marknad som galler, vi var dar aven igar, och hittade sa mycket vi ville shoppa, smycken, scarves, vaskor...hmm, och jag som inte tankt handla nat innan typ sista veckan... Sen ska vi ut med ett annat gang vi traffade pa baten. Imorgon ska vi aka och titta pa ett vattenfall och sen fira Astrids fodelsedag. Antagligen reser vi tillsammans till Vang Vien efterat, aven om jag inte ar saker om jag vill aka upp till norra laos ocksa och gora lite mera trekking, fa se.
Jag tycker redan jattemycket om Laos. Laos ar inte lika turistigt som Thailand. Tempot har ar lugnare, manniskorna ar vanliga och verkar vara nyfikna och intresserade av framligar. Idag vid ett tempel borjade en ung buddistmunk prata med mig, undrade var jag var ifran och vad jag tycker om Laos. Overallt pa gatorna och i templen ser man de orangekladda munkarna. De passar verkligen in har i Luang Prabang, och deras narvaro gor att det kanns som en valdigt lugn och harmonisk stad.

Inga kommentarer: