onsdag 8 april 2009

Uppdatering fran Laos

Lamnade ljuvliga Luang Prabang for nagra dagar sedan tillsammans med Molly och Astrid. Vi tog en minibuss till Vang Vien. Det var en skumpig fard kan jag saga! vagarna har i laos ar inte de basta! Landskapet var iofs otroligt vackert eftersom vi korde uppe i bergen. Men det var slingriga serpentinvagar och valdigt skumpigt, utan aksjukepiller hade jag nog inte klarat det. Att resa har kan vara valdigt intressant, man vet inte vad som dyker upp pa vagen. Tydligen har dom inte inhangnat sin kor, far och getter, for dom spatserar lugnt omkring och stannar garna mitt pa vagen.
Vi kom fram till Vang Vien, vilket ar en liten stad som ar mycket popular bland backpackers, efter ca 5 timmar. Vang Vien ar kand for sin tubing. Tubing ar ratt och slatt att aka langs floden i ett traktor-dack. vad som ar sa roligt med det ar att man stannar typ var 20:e meter pa nagon av de otaliga barerna langs floden. Man far gratis shots och det ar partyparty. Mycket skoj. En annan sak som vang vien ar kant for ar att folk slappar och tar det lungt i nagon av de otaliga barerna och restaurangerna och tittar pa friends. Hela dagarna.
Man kan aven gora manga olika aktiviteter har, trekking, besoka grottor och allt mojligt. Jag, molly och astrid motte upp med Guus fran holland och Sara fran schweitz, som vi traffat pa slowboaten fran thailand. Vi hade manga planer pa vad vi ville gora har. Men tyvarr hann vi inte med annat an tubingen. Vi blev namligen alla ordentligt magsjuka. For mig borjade det pa natten, borjade spy och fick diarre. Det var hemskt! spydde och spydde tills jag till sist inte ens hade vatten att spy upp. Vid ett skede, typ 5-6 tiden pa morgonen, var jag sa svag och utmattad att jag var tvungen att ta tag i handfatet for att orka sta (dessutom borjar jag spy rakt ner i handfatet). Det har resulterar i att hela handfatet lossnar fran vaggen och vattenledningen lossnar och sprutar vatten med en valdig kraft rakt ut i badrummet. Pa nagra sekunder ar hela badrummet oversvammat och jag star dar med handfatet i handerna. Precis vad jag behovde just da... Lyckas ta mig ut och forsoka fa tag pa nan som jobbar pa guesthouset. Och efter att jag ropat Hello, I need heeeeeelp! nagra ganger kommer en tant springanade som stanger av vattnet. Vid det laget var aven vart sovrum halvt oversvammat. Naval, vi fick byta rum, och personalen ar valdigt snalla och forstaende. Foljande dag var jag totalt dackad. Astrid och dom andra hade som tur var inte blivit lika sjuka som mig, sa det var skont att ha nagon som kunde se till en. Repade mig som tur var till nasta dag, aven om jag fortfarande inte ar i toppskick. Eftersom vi missat en del aktiviteter vi ville gora i vang vien, bestamde vi oss for att joina en kajaktur till Vientiane, istallet for att ta en buss dit. Okej, vi paddlade inte hela vagen, det ar nagra hundra kilometer, men en del av vagen iaf! vi startade imorse och blev forst korda i en pickupbil ca 1och en halv timme till forsen dar vi borjade var paddling. Sen paddlade vi ca 4 timmar langs floden och det var underbart! landskapet var sa vackert, vadret underbart och det var precis vad jag behovde! vi stannade tva ganger, simmade, lunchade och tog det lugnt. Vi var aven tvungna att ta oss igenom en ganska svar fors. Enligt mig var den svar iaf, eftersom jag kantrade med min kajak 2 ganger pa bara nagra meter... Kul var det iaf! Den sista biten till Vientiane blev vi sen korda med minivan, ca 1 h. Vientiane ar Laos huvudstad, annu har vi inte sett sa mycket av staden. Och enligt resenarer jag mott pa vagen sa lar det inte finnas hemskt mycket att se heller. Imorgon ska vi iaf utforska staden och se hur mycket tid vi vill spendera har, och sen ta oss ner till sodra Laos.

1 kommentar:

Marina sa...

Oj shit, ännu en sak att sätta upp på "not to do" listan - luta sig mot tvättfat i laos ;)