måndag 20 april 2009

Cambodia in my heart

Befinner mig sen en vecka tillbaka i Kambodja. Som tidigare namnt var kambodja det land jag sett mest framemot att besoka. Och sa langt kan jag saga att jag foralskat mig i det har landet. Var valdigt nyfiken pa hur manniskorna och mentaliteten skulle vara har med tanke pa landets fruktansvarda historia... Pa 70-talet agde ett av historiens mest omfattande folkmord plats, under ledninga av Pol Pot och de roda khmererna. Mellan aren 1975-79 dodades och torterades ca 2 miljoner kambodjaner. Stora delar av kambodja ar dessutom fortfarnade minerat och hundratals manniskor dor eller skadas av minorna varje ar. Fruktansvart.
Men vad jag upplevt hittills, sa ar kambodjanerna ett av de vanligaste och trevligaste folkslag jag traffat. Nar man gar pa gatan halsar folk at en och vinkar och ar glada. Underbara manniskor. Men man kommer ju inte ifran att kambodja ar ett av varldens fattigaste lander, och man kan verkligen prata om barnarbete... Sma barn, 5-10 ar gar pa gatorna och forsoker salja saker at turister for att forsorja sina familjer...

Efter att vi tagit oss over gransen fran Laos (en tva dagarns bussresa...pust) kom vi oss till Siem Riep. En underbar stad, mest kand for den narligande ruinstaden Ankor. Att besoka Ankor Wat var en av hojdpunkterna pa min resa. Ankor ar helt ENORMT, ruinstaden upptar en yta pa ca 24o kvadratkilometer, staden ankor var centrum i khmerriket mellan 800-1400-talet, och under den har tiden byggde man hundratals spektakulara tempel. Efter att khmerriket foll, "glomdes" ankor bort och overvaxtes av djungeln. Pa 1800-talet upptacktes ankor pa nytt av franska arkeologer och restaureringsprocessen pagar annu idag. Vi kopte ett 3-dagars pass for att besoka ruinerna. Tre dagar ar inte tillrackligt for att se hela ankor, men jag lovar efter tre dagar borjar varje tempelruin se likadan ut..! vi hade tur att traffa en kambodjansk kille pa vart guesthouse som for en billig peng fungerade som var privata tuktukforare och guide under de tre dagarna. Han hade inte licens att jobba som tourguide och kunde darfor inte komma in i alla tempel, men det gjorde inget for han kunde massor om ankors historia och kunde beratta allt om tempeln innan vi gick in. Var guide Sam blev aven en valdigt god van till oss och han tog oss med ut till lokala barer och stallen for att vi skulle fa uppleva det akta kambodja. Vi hade turen att anlanda till Siem Riep under det kambodjanska nyarsfirandet, vilket betydde att det var liv och rorelse i staden. Har firar man nyaret flera dagar i strack. En kvall fick vi uppleva akta kambodjanskt nyarsfirande nar manniskorna dansade pa gatorna. Vi dansade traditionella danser tillsammans med lokalbefokningen fram till morgontimmarna. Det var hur kul som helst!!

Har nu i nastan 3 veckor haft resesallskap, men nu ar jag on my own igen. Att resa tillsammans med nagon har varit jattekul och en annan upplevelse an att resa fran plats till plats sjalv. Mina reskompisar Astrid och Guus har inte mycket tid kvar av sin resa och drog vidare till vietnam, sara a andra sidan har valdigt mycket tid kvar och stannade langre i siem riep. Jag sjalv akte fran siem riep idag till battambang. En liten stad (eller tja liten och liten ar den val inte, har inte sett sa mycket av den annu), ratt sa mysig. Kanner mig nastan som den anda vita manniskan har, kanske for att det ar lag sasong och att turister overlag inte riktit hittar hit. Naval, det stor inte mig. Lejde en motorcykelforare som for nagra dollar ska kora mig runt till alla sevardheter imorgon, de flesta ligger langt utanfor staden. Sen efter Battambang ar nasta destination sodra kambodja och beachen. Ah, det ska bli underbart!!! Ni skulle bara veta hur hett det ar har! har aldrig upplevt en san extrem hetta! man svettas konstant, aven sent pa kvallen langt efter att solen gatt ner. 30 sekunder efter att man kommit ur duschen ar man genomdrankt av svett igen. So, the beach it is!

Inga kommentarer: