onsdag 15 april 2009

Kambodja

Sa var jag mittiallt i ett annat land da igen. Fran min senaste uppdatering fran Loas sa tog vi oss fran huvudstaden Vientiane med sovbuss till staden Pakse i sodra laos. Med sovbuss menar jag en buss man faktist kan sova i, med sangar och allt! tror det ar forsta gangen jag sovit hela natten igenom i en buss (med hjalp av aksjukepiller och somnpiller dock). Vi var framme i pakse tidigt pa morgonen och hoppade direkt pa en buss som tog oss till en liten by ca 2 h darifran. Vi stannade en natt dar, det var en jattevacker plats, med vattenfall och underbar natur. Det basta med stallet var att det kandes som akta laos. Utanfor var bungalow sprang kor, grisar och alla mojliga djur. Var toalett och badrum var ett utedass med ett hal i marken (vilket iofs ar helt normalt overallt har i asien. nastan sa jag har glomt hur det kanns att anvada en ordentlig toalett). Manniskorna har ar valdigt trevliga och vanliga, och nyfikna pa oss vasterlanningar. Tydligen ar turister inte helt vanligt i den lilla byn, for man kande sig lite som en turistattraktion sjalv. Speciellt nar vi var nere vid floden och simmade. Manniskorna i Laos ar valdigt pryda och konservativa. Bland annat sa simmar de med kladerna pa (vete tusan om de inte duschar med kladerna pa ocksa!), det tankte vi ju inte pa nar vi glatt simmade i vara itsybitsy bikinis. Snart hade vi hela byns tonarspojkar som publik. Nar det borjade blixtras med kameratelefoner tyckte vi dock att det fick vara slut med showen..
Efter en natt i byn akte vi tillbaka till pakse, stannade en natt och sen vidare igen, till Si Phan Don (4000 island) som ligger riktit i sodra laos. Det var en underbar plats, som namnet 4000 island uttrycker sa bestar det av en massa sma oar. Vi stannde tva natter, chillade, lag pa stranden och laste, eller i hangmattan vid var bungalow. Sista dagen hyrde vi cyklar och akte ut pa tur runt on vi bodde pa. Cyklarna hade sett sina basta dagar, och vagarna har ar inte de basta...sa vad hander... Jo, ungefar halvvags, mitt ute i ingenting far min cykel punktering. Just typiskt. Jag, cyklar och handfat gar tydligen inte ihop har i Laos... Som tur var kom en flakbil fullastad med glada thailandska nyarsfirare (det ar nyar i thailand och laos just nu) korande. Stannade bilen och fragar om jag kan fa skjuts till stan. Sjalvklart kunde jag det, utan att jag visste ordet av blev bade jag och min cykel uppslangda pa flaket. Och det var en skojig fard tillbaka med ett muntert gang. Mycket skratt, tjo och tjim.

Igar lamnade vi Laos och tog oss over gransen till kambodja. Tycker verkligen om Laos, det ar ett vackert land med trevliga manniskor. Till skillnad fran thailand ar laos inte helt sonderturistat. Har kunde man se det akta laos, i thailand ser man framst bara andra turister. Visst tycker jag om thailand ocksa, kan egentligne inte jamfora de tva landerna for de ar valdigt olika. Som ensamresenar var thailand ett bra land att borja resa i, eftersom allt ar sa enkelt dar, de ar sa vana med turister och allt ar sa utvecklat. Laget ar lite annat i laos, har ar allt lite av en utmaning. Bara att forsoka ta ut pengar fran automat ar ett projekt. For det forsta finns det valdigt fa automater, och de fa jag hittade vagrade acceptera mitt visakort. Vilket ledde till att jag forsta dagarna fick lov att lana pengar och sen anvanda mig av turistbyraer som mot en avgift kan ge en cashadvance pa kreditkortet. Innan vi akte till 4000 island lyckades jag dock ta ut pengar fran automat, vilket var tur eftersom det inte fanns nan mojlighet att fa pengar nanstans dar. Det hade vi inte raknat med och astrid och guus hade knappt nagra pengar kvar. Som tur hade sara och jag aven lite amerikanska dollar sa vi kunde lana pengar till de andra, leva pa vatten och ris for att ha rad med bussbiljett och visum for att ta oss over gransen till kambodja. Men allt gick bra, och har ar vi nu, I Siem Riep i Kambodja. Ar mycket exalterad eftersom kambodja ar det land jag sett mest framemot att aka till pa min resa!

1 kommentar:

Sara sa...

Verkar som om du har lite otur med handfaten och cyklar. Hoppas det inte fortsätter i samma stil! Ser fram emot Kambodjauppdateringen, det e nog det land jag är mest nyfiken på också! ha det bra!