fredag 1 maj 2009

Phnom Penh

Efter min lilla andningspaus pa beachen akte jag till en stad som heter Kampot, det var en sot liten stad vid floden. Traffade en tysk tjej och tillsammans akte vi pa en bat-tur pa floden for att se solnedgangen. Valdigt vackert. Nasta dag akte vi pa en guidad tur pa landsbygden med tuktuk. Forst besokte vi nagra grottor, trodde inte det skulle vara nagra problem att klattra dar inne eftersom jag ansag mig vara relativt fit och varken morkradd eller klaustrofobisk. Slutade med att nagra kambodjanska smakillar mer eller mindre fick bara mig! jag ar for gammal for sant har! sedan akte vi till ett litet stalle som heter Kep, vilket ar kant for sin goda seafood. Hit ar stallet kambodjanderna aker pa semester. Vi simmade dar, men har tydligen annu inte lart mig det har med vett och etikett nar man simmar i kambodja eller laos. Man simmar ju med kladerna pa. Sa dar var jag annu en gang den mest uttittade personen med endast min bikini. Efter det akte vi och tittade pa ett plantage dar man odlade frukter och peppar, och till sist stannde vi aven i en liten fiskeby och tittade oss runtomkring. Efter tva natter i Kampot tog jag sedan en buss till huvudstaden Phnom Penh. Det var fem timmars skumpig vansinnesfard med en chauffor som korde som om han aldrig suttit bakom en ratt tidigare. Men med ett frenetiskt tutande lyckades vi med en harsman klara oss fran att kora i nan eller krocka. Aven har i Phnom Penh ar trafiken kaotisk. Men Vietnam lar vara annu varre, sa det blir spannade att se!
Hade hort mycket negativt om Phnom Penh, speciellt att det skulle vara en farlig stad dar man inte ska ga ensam om kvallarna och inte ha nan vaska med sig eftersom man ar ett latt offer att bli ranad. Nat sant har jag inte markt av. Har ju iofs inte spatserat runt ensam i odsliga grander, men tycker inte att phnom penh pa nat satt skulle vara varre an andra platser. (Mamma, jag lovar att jag alltid ar forsiktig!). Har under de tva manader jag rest inte kant mig radd eller otrygg nagonstans. Nar jag kom till Phnom Penh traffade jag pa busstationen en kanadensisk tjej som tipsade mig om ett bra guesthouse. Det ligger vid en flod, och har en stor terass dar man kan sitta och chilla pa kvallarna eller ligga i en hangmatta. Delade rum med henne en natt innan hon akte vidare. Forsta dagen i stan akte vi till en stor marknad lite utanfor staden, dar saldes allt man inte ens trodde man behovde. Borjar komma in i det har med prutandet nu. Aven om jag fortfarande ar overtygad om att jag alltid betalar mera an vad jag borde. Det ar svart nar man inte ar saker pa vad man borde betala for saker och ting. Vi besokte aven ett museum, S-21. S-21 var egentligen en hogstadieskola tidigare, men Pol Pot och de roda khmererna anvande det som fangelse under 1975-79 dar de torterade och dodade fangar. Det var verkligen ofattbart att se. Man kunde ga in i de sma cellerna dar manniskor legat fastkedjade och man sag de olika redskap som anvants for tortyr. Det var sa hemskt att se att jag nastan borjade ma illa. Jag ar glad att jag har haft mojlighet att besoka kambodja och ta del av deras historia och det som har hant har i landet. Innan jag kom hit visste jag knappt nat av det som hant, visst hade jag hort om Pol Pot och ganget, men jag hade aldrig forstatt inneborden av det hela. Kanner mig som en ignorant dumbom. Speciellt intressant ar det att vara har nu, eftersom en rattegang mot en av de kvarlevande hogsta generalerna fran khmer rouge halls just har i phnom penh. Bra att han antligen ska fa sitt straff, aven om det kommer 30 ar for sent. Fick hora att aven allmanheten har mojlighet att vara med pa rattegangen. Men tyvarr fick jag reda pa det for sent, man maste anhalla om att fa delta och aven ha giltigt ID med sig. Nar jag kom till Phnom Penh lamnade jag mitt pass vid vietnams ambassad for att fa mitt vietnam visum. Annars hade jag absolut tagit chansen att folja med rattegangen live!!
Kanadensiska stephanie akte till thailand igar, sa jag strovade runt i stan, och idag besokte jag the killing fields. The killing fields ar en massgrav ca 17 km utanfor staden dar tusentals kambodjaner blev dodade. Dar fanns ett stort monument, en stupa som det kallas har, som inneholl hundratals skallar av offren man hittade nar man gravde upp massgravarna. Det var inte roligt att se precis men det var en stark upplevelse.

Beroende pa nar jag far mitt visum, senast imorgon borde jag fa det, sa aker jag till vietnam for att spendera de sista veckorna av min resa. Lite sorgligt att lamna kambodja som jag foralskat mig i, men aven Vietnam ska bli spannade att se.

Inga kommentarer: