söndag 17 maj 2009

Sista veckan

Nu befinner jag mig i Hanoi, med en vecka kvar av min tid i Vietnam. Efter strandparadiset Nha Trang tog vi nattbussen till Hoi An, det var en hemsk bussresa, som nattbussar overlag brukar vara. Gar ju liksom inte att sova sittande, vi var framme 7-tiden pa morgonen efter en 12 timmars resa, sov kanske lite den sista timmen innan vi var framme. Ratt sa slut var man sa vi sov nagra timmar innan vi borjade utforska staden. Hoi An ar en helt underbar liten stad, den finns med pa unesco's vardsarvslista. Hoi An var tidigar en viktig handelshamn, nufortiden ar staden full med skraddare. Laste nanstans att det finns over 200 skraddare i stan, och det ar jattebilligt att sy upp klader och skor. Naturligtvis passade jag pa, sa det blev en klanning, en jacka och tva par skor. Skulle kunna spendera hur mycket pengar som helst pa skraddarsydda klader dar, men problemet ar bara att fa med sig allt hem...min backpack ar proppfull!!
Efter Hoi akte vi vidare till Hue, som ar en historiskt viktig stad i vietnam, det var tidigare huvudstad. Efter snabbvisiten i hue belv det annu en lang bussresa. Namligen nattbuss 14 timmar for att komma till Hanoi. Som tur var (far jag lov att saga) sa hade var buss gatt sonder (det var iaf forklaringen de gav oss), sa det gick ingen vanlig sittbuss till hanoi den natten. Istallet fick vi uppgradera till sovbuss for bara typ 1 euro. Inte ar det ju det bekvamaste man kan tanka sig, men man kan ju iaf ligga ner och ha kudde och tacke, sa jag lyckades tilloch med sova nagra timmar. Latt stord blev jag av den vietnamesiska killen som hade badden bredvid mig, for han drog sig lite val mycket till min sida... Men efter att jag armbagat honom i sidan nagra ganger verkade han forsta vinken och drog sig undan;)

Har nu tillbringat dagen i Hanoi, storsta delen av dagen har gatt at att planera for den kommande veckan. Har sprungit ut och in ur gud vet hur manga travel agencies for att fa dom basta priserna pa olika tours. Har namligen lart mig att vietnameserna alltid forsoker lura pengar av en pa nat satt. Till slut tyckades vi anda hitta som basta priserna (tror vi), och imorgon aker vi pa en tre-dagars battur i Halong Bay, och sedan tag upp till Sapa i norra vietnam for dom sista dagarna.

Inga kommentarer: