fredag 8 maj 2009

Dalat och Nha Trang

Hade skrivit ett langt inlagg for nan dag sedan men nar jag tryckte publicera sa forsvann allting. Grr. Gor ett nytt forsok.
Efter fyra dagar i den hektiska storstaden Saigon drog Dana och jag till Dalat, en stad uppe i bergen. Underbar plats! Det var fantastiskt vackert! Vi hade vardens tur nar vi kom dit for pa busshallsplatsen kom en kille och erbjod oss gratis skjuts till hotellet han jobbade pa. Har varit med om det manga ganger, varje gang man stiger av en buss blir man omringad av skrikande typer som forsoker promota sitt guesthouse och guidade turer och allt mojligt. Brukar alltid ignorera de har typerna, men skillnaden med den har killen, Rot som han heter, var att han var artig, snall och gav en riktit positiv bild av sig sjalv och hotellet och lovade att skjutsa oss nagonannanstans om vi inte tyckte om hotellet. Vi behovde inte skjutsas nan annastans for hotellet var helt fantastiskt. Nybyggt och frascht med stora rena rum, gratis frukost och internet for bara 5 euro natten. Rot erbjod aven en guidad motorcykeltur ute pa landsbygden. Vi tyckte det var lite val dyrt, men var instinkt sa anda att det skulle vara vart det. Och det var det! Vi var sammanlagt fem personer pa turen, och blev korda pa motorcyklar av Rot och hans familjemedlemmar och vanner. Landskapet utanfor Dalat med hoga berg och djupa dalar var sa vackert. Vi stannade manga ganger, tittade pa vattenfall (klantarsle som jag ar var jag nara att tappa min kamera rakt ner i vattenfallet, men till all lycka fastnade kameran pa nagra stenar innan den rasade i fallet och Rot kunde klattra ner och hamta den), besokte kaffeplantage, silkesfabrik och mycket annat intressant. Sedan akte vi till Rots hemby ca 60 km utanfor staden, dar at vi lunch och traffade resten av hans familj. Underbara manniskor! vi blev valdigt god van med Rot och pa kvallen tog han oss ut och ata och sen ut till en bar. Baren visade sig vara varsta fancyiga stallet med livemusik. Nar en av sangarna kallade up Rot pa scenen for att sjunga trodde vi att det var en skamt, men det visade sig att han var jatteduktig pa att sjunga och brukar upptrada dar. Det var en sjukt rolig kvall, vi dansade och hade skoj. Nasta dag akte jag och Dana och en amerikansk kille vi traffat dagen innan pa en trek uppfor ett berg som ar vietnams nasthogsta. Det var en tung trek kan jag saga! var guide berattade nar vi antligen kommit oss upp till toppen att han inte guidat den har trekken pa mer an ett ar for det ar ingen som ar galen nog att gora den! forutom vi da... Men utsikten fran toppen var verkligen vard all moda och besvar. Oturligt nog borjade det regna nar vi var uppe pa toppen sa farden nerfor berget var en hal, besvarlig och halvt livsfarlig historia. Speciellt eftersom jag bara hade mina sneakers. Ner kom vi oss helskinande iaf. Totalt utmattade kan jag saga!
Foljande dag lamnade vi underbara Dalat och akte till kuststaden Nha Trang som ar kant for sina strander. Rot tipsade oss om ett bra och billigt hotell. Borjar nastan bli lite for bekvamt for att jag ska fa kalla mig backpacker mera! Vi har nu varit har tre dagar, latat oss pa stranden och igar var vi ute pa en battur till fyra olika oar, snorklade och at tropiska frukter. Om en timme aker vi vidare med nattbuss till Hoi An, som enligt ett flertal resenarer jag traffat ar det basta stallet i vietnam.
Om det kan bli battre an sa har sa ar det otroligt bra, for det vi sett av Vietnam sa har langt har varit helt fantastiskt! Vietnam ar ett oerhort vackert land, och varje plats ar helt olik nasta plats. Manniskorna har varit vanliga, med undantag av nagra forsaljare, och dessutom ar allt jattebilligt har. Maten ar supergod. Ja, allt ar bra!
Konstaterade att jag har tva veckor kvar av min resa nu...och fortfarande sa mycket att se!!

Inga kommentarer: