måndag 25 maj 2009

Back in bangkok

Hjalp nu ar det nara hemresan! ofattbart att jag har varit pa resande fot i tre manader. Kanns iofs som en evighet sen jag lamnade finland, har pa kann att det kommer att bli lite av en kulturshock att komma tillbaka. Lyckligtvis borjar ju sommaren hemma, skulle jag komma hem till en smallkall mork vinter sa vete katten om jag alls skulle komma tillbaka!;)

Befinner mig nu huxflux i bangkok. Tog flyget fran Hanoi imorse. Har haft tre underbara veckor i Vietnam. Maste saga att det ar ett av dom finaste lander jag har varit i, gillar det speciellt eftersom varje stad och varje plats ar sa olik den andra. Efter min sensate uppdatering sa akte jag och Dana pa en tre dagars battur i halong bay (ca 3 timmar fran hanoi). Det var underbart! Alskar ju att vara ute pa havet (sjon, eller vilket vatten som helst) och att fa vara ute med bat i fortrollande vackra halong bay, besoka grottor, paddla kajak och bara ligga pa soldack och sola var precis min grej! forsta natten blev vi inkvarterade pa ett hotell pa on Cat Ba, foljande dag gjorde vi en trek i en nationalpark (det ingick i turen, skulle annars inte ha gjort det, det var en liknande mountain trek som den vi gjorde i Dalat. Inte lika tung, men anda). Sen foljande natt sov vi pa baten, pa kvallen lag vi uppe pa dack och tittade pa stjarnorna. Kande mig lyckligt lottad som fatt se sa manga vackra platser under min resa + traffat sa manga underbara manniskor att tillbringa min tid med. Nasta dag styrde vi kosan tillbaka till hanoi, spenderade sen nagra timmar dar innan vi hoppade pa nattaget till Sapa upp i bergen i norra vietnam. Det var en fasansfull tagresa! kom fram till att vi blivit lurade av personen som salde biljetterna, for det forsta hade vi betalat allt for mycket dessutom hade vi de varsta platserna (rattelse: dom varsta platserna hade vi pa vagen tillbaka till hanoi). Vi hade en sovkupe som kallades hard sleeper, och det var minsann hart! madrassen var ungefar lika tjock som ett liggunderlag, dessutom hade vi dom oversta baddarna i kupen (sammanlagt var vi sex personer dar) det var nastan sa man slog huvudet i taket nar man lag ner, och sa var det skitkallt pga luftkonditioneringen. Efter att knappt sovit en blund var vi framme i sapa pa morgonen. Trotta var vi, men ah, vi hade kommit till paradiset! Sapa ar sa oerhort vackert! man ar omringad av berg och risfalt och magnifika landskap. Vi hade tva fina dagar i sapa, de flesta som aker till sapa brukar aka pa en trek, ungefar som den jag gjorde i thailand, fast med mera berg. Dana och jag beslot dock att lata trekkandet vara, vi var bada i slutet av var resa och valdigt trotta, och vi ville bara ta det lungt och njuta av lugnet i sapa istallet. Traffade flera andra resenarer som vi traffat pa tidigare under resan i vietnam, och pa kvallarna hangde vi i barer och spelade biljard med lokalarna. Skulle ha kunnat stanna lange i sapa, men klockan tickade och vi tog taget tillbaka till hanoi. Hemresan var om mojligt annu varre an ditresan, den har gangen hade vi soft seat platser, vilket betyder sittplatser (soft innebar att man kan falla ner ryggsatet, vi kan vara glada att vi inte hade hard seat for dar sitter man i stolar som inte gar att falla ner). Hursomhelst slapp vi inte med taget som vi var inbokade pa, plotsligt hade det taget endast sovplatser och vi blev tillsagda att vi borde uppgradera for en hutlos summa for att aka med taget. Det ar annu ett trick som pengingkata vietnameser kor med. Vi ville inte betala mera, utan vantade istallet tva timmar tills nasta tag. Suck. Na, till hanoi kom vi oss. Jag checkade in pa ett guesthouse for att stanna en natt for att sen ta flyget till bangkok nasta morgon. Har skiljdes min och danas vagar at, hon tog nattbussen till Laos for att spendera sin sista vecka i Asien. Saknar henne redan!

Sa, nu ar jag i bangkok. hatade staden nar jag forst kom hit for tre manader sen. Nu borjar jag bli mera van med den. Ska nu spendera mina sista slantar innan jag aker hem. Shoppingen har ar super! :)

Inga kommentarer: