fredag 29 maj 2009

Hemma

Efter tre månader på resande fot har jag nu landat i Finland igen. Tillbringade mina två sista dagar i bangkok med att shoppa som en galning! så mycket fina saker de har, och så billigt! var tvungen att köpa en ny väska för att få med mig allt hem. Hemresan gick bra, men i sann Johanna-anda så höll jag naturligtvis på att klanta till det... hade planerat att min sista kväll i bangkok skulle bli lugn och att jag skulle ha tid att i lugn och ro packa min väska och fixa de sista sakerna innan hemresan. Så blev det ju förstås inte, och istället råkar jag på några killar som jag träffat i kambodja och när de hör att det är min sista kväll tycker de att det måste vi ju fira! och det gör vi. Med besked. Sent sider nån gång på natten kommer jag tillbaka till mitt hostell och däckar omedelbart. Klockan 7.30 nästa morgon vaknar jag. Bussen till flygplatsen avgår 7.45... Faan också! på något sätt lyckas jag ändå packa min väska (läs: slänga in alla saker och med våld stänga den), checka ut fran hostellet och springa till bussen på 15 minuter. Kommer mig alltså till flygplatsen i tid och lyckas klara resten av resan utan större missöden (ja, förutom när jag sitter och väntar på mitt flyg vid fel gate vid mellanlandningen i dusseldorf och dom ropar upp mig i högtalarna). Jag är en stjärna, jag vet.

Nu är jag alltså hemhemma. Underbart att träffa familjen igen! så visst är det skönt att vara hemma, sova i sin egen säng, dricka vatten fran kran, använda en riktig toalett, duscha i varmt vatten, äta rågbröd och potatis. Men samtidigt saknar jag redan livet som backpacker. Har haft så fruktansvärt roligt, träffat så många människor, sett så mycket och gjort saker jag aldrig trott jag skulle göra. Visste inte vad jag skulle förvänta mig innan jag akte iväg ensam på min första långresa, men så här i efterhand kan jag konstatera att allt blev oerhört lyckat! nu vet jag med besked att jag klarar mig överallt och i vilken situation jag än hamnar i, har lärt mig massor om både mig själv och världen. Det har varit tre lärorika månader. Jag hoppas att jag även anammat något av den asiatiska kulturen och levnadssättet. Har träffat människor som knappt har råd att äta sig mätta, men ändå är nöjda med sin tillvaro och tacksamma över det lilla de har. Jag vet att jag är väldigt lyckligt lottad i mitt liv, och det borde jag vara mer tacksam för. Att resa och se hur andra människro lever och har det sätter verkligen ens eget liv i ett nytt perspektiv.

Jag är övertygad om att det här inte var min sista resa som backpacker. Nu när jag en gång börjat är det svårt att sluta. Finns så många platser jag vill se! :)

2 kommentarer:

Pia sa...

Välkommen ti Finland! Har varit jättekul att följa med din resa i bloggen. Du verkar ha haft det så roligt å spännande å har varit så modig & tuff som gjort en såndär resa ensam!

Daniel sa...

Välkommen ti suomi!

Roligt att läsa om dina resebravader! :))