tisdag 24 april 2012

Regn regn regn

Hui, vad ruggigt det blev mittiallt, vaderprognosen ser inte precis stralande ut for denna vecka; regn regn regn... vilken tur att jag drar ivag pa en weekend getaway till Gold Coast i helgen, lar ska va lite varmare och uppehall dar iaf.

Har nu jobbat en manad pa Neurorehab at home,och jag stortrivs. Bilkorandet gar galant, och jag blir inte lika stressad i trafiken. Ja forutom igar... da min gps mittiallt bestamde sig for att sluta fungera... Great, snurrade runt i hela halva melbourne med hjalp av en karta, min dag var stressig och fullbokad som det var, och det blev inte battre av att knappt veta vart jag ar pa vag. Alla mina patienter fick fysioterapi den dagen, men hela dagen blev utdragen eftersom allt tog langre tid.

Alskar att jobba med mina patienter, och mina dagar ar valdigt varierande, samma sak med mitt klientel. Storsta delen av patienterna fyssar jag i deras hem, har en barbar plint med mig och de flesta har redskap och sant hemma som vi anvander under terapin. En del patienter tar jag med till gym eller simhall. Graden av patienternas skador varierar. En ratt sa ung man med ryggmargsskada efter en bilolycka tar jag till gymmet och han klarar av att gora det mesta. Han ar en av mina basta patienter, andra behover mera assistans. Men ingenting ar omojligt, tar aven en annan ung man med ryggmargsskada till gymmet. Till det kravs att jag kor hans van for att fa med el-rullstolen och stastallningen jag behover for att kunna forflytta honom mellan gym-maskinerna. I princip alla mina patienter behover fortlopande fysioterapi for att kunna klara vardagen, ibland kan det vara frusterande att inte se sa stora framsteg hos patienterna, men sen igen om de lamnade utan sa skulle deras funktionsformaga ga nerat och gora det svarare for dem att forflytta sig/sta/ga och klara av dagliga aktiviteter. I det stora hela finner jag det jag gor valdigt givande.

Hur manga patienter jag hinner se pa en dag varierar, men oftast inte mer an 4-5 eller max 6. Som minimum har varje patient 1 timme fysioterapi, men de flesta har langre; 1.5-2h eller som mest 2.5h. Och ja, sen tar det ju sin tid att rajtta mellan varje patient:) Mitt distrikt ar ratt sa stort, sa jag tillbringar mycket tid i bilen varje dag...

Men trivs pa jobbet det gor jag.

3 kommentarer:

Charlotta sa...

Så intressant det låter! Och utmanande, men jag är säker på att du klarar det galant :) Hur är det med dina patienter, är de positiva och glada? Glömmer aldrig när du berättade om de gamla tanterna som sa "nee komber honde nu igen", haha.

Johanna sa...

Visst ar det bade intressant och utmanande!:) och, haha, jo lyckligtvis nog ar de alla riktit positiva till det jag gor och alltid glada nar jag kommer:) enda sen jag kom till australien och jobbat sa har patienterna varit mycket mer positiva an de var hemma i jeppis! haha, vet inte vad det beror pa! kanske de ar lite hurtigare har och vet att det gor dem gott att rora pa sig!:)

Johanna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.