söndag 12 juni 2011

Det ena med det andra

Melbourne vintern har visat sig fran sin battre sida med temperaturer runt 15 grader och sol, vilket ar mera min melodi. Har kunnat ga runt med endast en tunn troja idag, och pa en san vinterdag kan jag inte klaga:)

Gardagen var en alldeles magisk dag. Startade min dag med morgonlenkki langs stranden, och fortsatte dagen med att mota upp nagra kompisar pa bodymindspirit festivalen, som holls i samband med Dalai Lamas besok i Melbourne. Sa var det da dags for dagens (manadens, arets?!) hojdpunkt. Namligen att fa se och hora Dalai Lama live! Jag bankade mig tillsammans med tusentals andra for att hora vad varldens andliga ledare hade att komma med! det var absolut ett inspirerande och givande mote! Dalai Lama pratade om compassion och forgiveness, och hur vi alla manniskor ar ena och samma oavsett ras, nationalitet och religion. Och hur vi ska forlata var nasta, och var fiende, och hur man kan leva sitt liv utan girighet, avundsjuka och hat. Dalai Lama hade en san oerhord narvaro, aven om man satt i en folkmassa pa tusentals manniskor, sa kandes det som om man satt i sitt eget vardagsrum och hade en konversation med honom! och vilken humor han hade! flera ganger brast jag ut i skratt:) bla. nar han pratade om narvaro och hur man borde fokusera pa det viktiga i livet och lamna bort sant som tar onodig energi av en. Han gav ett exempel nar han var i Tyskland en gang och bodde pa ett hotell i narheten av nansorts technofestival, kunde inte halla mig for skratt nar han berattade om dunka dunka musiken och stralkastarna som var i gang hela hela natten, annu nar han steg upp 4-tiden for att meditera:) han berattade det pa ett sant roligt satt och med glimten i ogat:) haller kanske inte helt med Laman dar, men alla har vi ju vara olika intressen;) I slutet fick nagra ur publiken stalla nagra fragor direkt till Dalai Lama, bla. en liten pojke pa typ 12 ar. Han skakade pa rosten och fragade vad han skulle gora for att inte vara sa radd for doden. Dalai Lama tittade pa pojken en stund och sa sedan: "du ser valdigt ung sa jag tror inte du har nagot att bekymra dig for annu, sen nar du kommer i min alder, da forst kan du borja fundera pa doden!":) han gav sen ett litet tal till pojken om att han ska vara en bra son, en god kamrat, en duktig student och sen hitta ett givande jobb som ger tillfredsstallelse och dar han kan hjalpa andra. Fint sa:)


Ja, det var en givande eftermiddag. Ber om ursakt om mina urusla bilder. Min crap kamera i kombination med ett dunkelt auditorium var ingen succe..



Annars sa finns mina tankar just nu mest med hemmafolket. Speciellt Maija med familj som gar igenom en valdigt tuff tid just nu. Tanker pa dig, din pappa och hela er familj. Sander all styrka jag har till Heikki, och hoppas pa det basta.

Sen tanker jag aven pa kusin Lotta med sambo, som forhoppningsvis ar i fard med att trycka ut en unge pa BB! styrka till dig ocksa!!



Love, peace and harmony fran mig har pa min sida av jordklotet

Inga kommentarer: