fredag 20 maj 2011

Tasmanien

Ar fortfarande sjuk, snorvlar, hostar och har en otroligt sexig whiskey-rost, men borjar val smaningom bli pa battringsvagen. I fredags bar det da av till Tasmanien, kom hem sent pa tisdagkvall. Kort arbetsvecka med endast tre dagar, har trots allt varit en pina eftersom jag inte mar rikitit bra. Efter jobbet idag hann jag bara ata middag och tankte ta en liten powernap, vaknade upp 7 timmar senare... kanner mig ratt sa pigg nu, synd bara att det fortfarande ar mitt i natten..!

Sa, har kommer lite fran Tasmaninen:)

I fredag motte jag upp min kompis Tets som flygit in fran Adelaide, tillsammans hoppade vi pa flyget till Launceston i tasmanien. Hade blivit forvarnat om att det kommer att vara kallt dar, och jag hade packat med mig de varmaste kladerna jag ager. Det behovdes! attans sa kallt det var! Vi plockade upp var hyrbil fran flygplatsen och lyckades navigera oss fram till vart hostel. Fredagkvallen till ara, sa begav vi oss sen ut i natten. Launceston ar inte precis varsta partystaden, men vi lyckades hitta in till hela tva barer, i den forsta hojde vi medelaldern rejalt, i den andra sankte vi den! men olen smakade likadant iaf. Efter en ratt sa kylig natt sa vaknade vi upp nasta morgon och borjade var fard genom tasmanien.

Pa hostellet i Launceston

Vi spenderade inte egengligen nagon tid i sjalva staden, utan korde bara igenom, och besokte forst Cataract Gorge, en ravin vid en flod, och korde sedan upp langs Tamar valley, genom vindistriktet, stannade flera ganger langs vagen och besokte vingardar och provsmakade deras viner. Det ar verkligen en frihet att ha bil och just kunna gora sadana sma stopp narhelst man vill. Vi hittade aven en cheese factory och en chocolate factory, och sant kan man ju bara inte kora forbi!
Liten vingard som agdes av en mycket trevlig och hjalpsam aldre herreman som garna gav tips om platser att besoka langs vagen. Vinet var utsokt, och en flaska fick folja med hem:)

Malet for dagen var att ta oss till Cradle mountain, en nationalpark dar vi skulle spendera natten. Som namnet antyder sa ar det fraga om ett berg och vagen upp dit gick i kringelikrokar. Som man ju kan vanta sig sa blir det ju annu kallare ju hogre upp man kommer, men sno hade jag nog inte forvantat mig att se!! tydligen hade det snoat riktigt ordentligt pa morgonen, och ju narmare vi kom desto mer var marken tackt av sno. Var inte saker om jag befann mig i australien eller finland!


Natten var kall! och jag menar kall! det var minusgrader. Och ja, jag vet, en minus 30 grader vinterdag hemma ar inte alltfor ovanlig och jag har antaligen inte klagat lika mycket pa kylan da som jag gjorde nu. Men da ska ni tanka att husen har inte ar anpassade for minusgrader! speciellt inte stugan vi sov i den natten. Jag sov med langarmad troja, TVA fleecetrojor, byxor, mossa, dubbla sockor, ihopkurad under en sovsack, tacke och filt. Jag fros! haha, det var verkligen en annorlunda australien-upplevelse. Var dessutom sjuk och hostade, sa det var inte det mest ultimata. Nasta morgon hade vi tyvarr lite otur med vadret, istallet for sno sa borjade det regna och det var dimma, sa man sag knappt berget. Vi hade planerat gora en vandring i nationalparken, men med dessa vaderforhallande och mitt krassliga tillstand blev det tyvarr inte av.

Vi fortsatte istallet farden mot Ross. Pa vagen stannade vi vid Marakoopa cave, en stor kalkstensgrotta, med underjordiska vattendrag. Haftigt att se lysmaskarna i taket nar guiden slackte ner ljuset.


Mot kvalls-sidan kom vi oss fram till Ross. En smalltown mitt i tasmanien. Lustigt hur ett stalle kallas "town" oavsett hur litet det ar! Esse var stort i jamforelse med Ross, sa da forstar ni proportionerna!

Vi fick se en fantastik solnedgang

Ross var verkligen en otroligt sot liten "stad". Vi stannade over natten pa ett Bed&Breakfast som horde ihop med ett bageri, sa frukosten som var inkluderad var himmelsk! Kvallen innan at vi middag pa en local pub, spelade biljard och tittade sen pa eurovisions-finalen:) var mycket upprord over att min reskompis valde att heja pa azerbajan (stavning?) istallet for finland...


Efter den basta frukost jag haft pa lange sa lamnade vi smastads-idyllen bakom oss och korde mot ost-kusten, till Coles Bay och Freycinet nationlpark. Vadret var underbart och min halsa tillat en kort vandring till Wineglass Bay (se bilden)


Freycinet National Park består av granit berg omgivet av azurblå vikar och vita sandstränder. Otroligt vackert.

Mot kvallen fortsatte vi mot Hobart, storsta staden i Tasmanien dar vi skulle tillbringa sista natten. Hade kontaktat en couchsurfare, sa vi bodde i ett helt fantastiskt hus i centrum av staden, antagligen den mest originella couchsurfing-upplevelsen hittills. Huset delades av 6 hippies! Det var en valdigt familjar stamning och vi valkomnades med en god middag. Kvallen tillbringade vi tillsammans med ganget och foljande dag utforskade vi Hobart. Hobart hade nagot valdigt skandinaviskt over sig. Paminde lite om kopenhamn eller kanske stockholm, i en mycket mindre skala forstas. Vi korde aven upp till berget Mt Wellington for att fa en fin utsikt over staden. Molnen skymde dock en del av utsikten. Vi hann aven besoka ett konstgalleri innan det var dags for oss ta oss till flygplatsen.


Fyra fina dagar tillbringade vi i Tasmanien, onskade att jag hade mera tid, men jobbet kallade igen pa onsdag, sa det var bara att pallra sig hem. Min kompis stannade sen 2 natter till i melbourne innan han akte hem till adelaide igen.

Resten av helgen ska jag forsoka ta det lugn och bli frisk en gang for alla, samt tillbringa kvalitetstid med min van. Nasta helg bar det av igen! denna gang ett langt veckoslut i Brisbane:)

Ha d gott tills det! kram

3 kommentarer:

Charlotta sa...

Så fint! Synd bara att du var sjuk, men det förstår man - kallt fuktigt väder och ouppvärmda hus låter jobbigt!

Ni såg ingen tasmansk djävul där då? ;)

Johanna sa...

Jo, det var verkligen fint! hade en fantastisk resa aven om jag var krasslig:)

Vi stannade faktist vid ett naturreservat for jag ville se en tasmansk djavul, men intradet var sa dyrt sa vi bestamde oss for att skippa det, kopte bara ett vykort med en tasmansk djavul pa;)

Hoppas allt ar bra med er dar hemma!! kram

Sara sa...

Oo, jag blir bara SÅÅÅÅ nostalgisk av att läsa det här inlägget! När jag var på Tasmanien snöade det också på Cradle Mountain, och det var fruktansvärt kallt. Jag var inte sjuk då, men blev såklart efteråt. Utsikten vid Wineglass Bay e ju helt ljuvlig!
Hoppas iaf att du inte blev mycket värre av äventyret! Det e jättekul o läsa om dina olika resor så fortsätt röra på dej. :)
kramar från Åbo