fredag 11 mars 2011

Forsta jobbveckan avklarad!

Shit vilken hektisk vecka, jag ar helt slut!
Sa, i sondags lamnade jag Adelaide och mina kara vanner, och satte mig pa flyget till melbourne. Hade tankt couchsurfa, men det blev sa jag stannade pa ett hostel/short term share house, dar man betalar per vecka. Bara av den anledningen att det ar nara jobbet sa jag kan promenera dit pa 15 min.

Borjade alltsa jobba i mandags, och hade helt glomt bort hur tungt det ar att jobba heltid och vad mycket tid det tar av ens dag! Har haft ledigt for lange!:) Men trivs iaf jattebra sa har langt. Mina kollegor ar supertrevliga och hjalpsamma.
Jobbar alltsa som physio assistant pa Caulfield hospital, ortopediska avdelningen. Som fys assistent sa jobbar jag tillsammans med fysioterapeuter, men jag far inte behandla patienter om inte en fysioterapeut ar i samma rum. Som tur ar sa ar det inget problem eftersom vi tar ner alla patienter fran avdelningarna till vart gym pa fysavdelningen, sa det ar alltid nan fysioterapeut pa plats dar.

Jobbar fran 8.30-5 mandag till fredag och vissa lordagar. Och det ar full rulle! under mina 8 arbetstimmar hinner jag inte sitta manga minuter. Och nagot morgonkaffe eller eftermiddagskaffe existerar inte. Till en del av mina arbetsuppgifter hor att skurra patienterna till och fran fysavdelningen, vi jobbar inte alls pa avdelningarna utan vi gor allt jobb i gym-salen. Sa jag ar minnsann igang hela tiden. Patientarbetet ar ocksa valdigt intensivt, och det ar hogt tempo pa, ofta har jag 3 patienter samtidigt, sa det galler att jonglera bollarna ratt! Men jag gillar det! dagen bara flyger ivag eftersom man har nagot att gora hela tiden. Och patienterna ar helt underbara! de ar sa himla tacksamma for vad man an gor!

Vissa skillnader har jag markt mellan arbetet hemma och har, men i stort satt ar det ganska lika (konstigt vore det val annars). En sak jag gillar starkt ar att fysioterapins status ar valdigt hog har. Man har stor respekt for och lyssnar verkligen till fysioterapeuterna pa avdelningarna. Och sa gillar jag dresscoden. Fyssarna har sina egna klader och man forvantas kla sig stiligt. Vilket iofs inte ar nagon latt uppgift for en backpacker som bott i sina jeansshorts och flipflops den senaste tiden! som tur ar har jag hittat jattebra second hand-butiker och uppdaterat min garderob med nagra finare byxor och skjortor.

Att borja ett nytt jobb tar dock alltid pa krafterna, och att samtidigt flytta till en ny stad och vara bostadslos gor det hela inte enklare! Mina kvallar har jag utan undantag spenderat med att leta efter nagonstans att bo. Har blivit tvungen att konstatera att jag inte kommer att hitta nagot i den budget jag tankt mig i de omraden jag vill bo, och eftersom jag ar allt for trott pa att leta langre sa betalar jag hellre lite mera. Var pa en inspektion haromdagen till en lagenhet i st kilda som ar precis dar jag vill bo, nara jobbet, stranden och massa cafeer, barer och restaurangen. Fick igar veta att jag fick rummet! dessvarre omoblerat... vilket ju staller till lite problem...na, bara jag har en madrass att sova pa de forsta dagarna sa kanske jag ska lyckas fixa dit en sang ocksa i nat skede. Hade garna velat flytta in nu i helgen, men tjejen som bor dar nu kan inte flytta ut forran om en vecka...ska forsoka skynda pa henne lite! kommer att dela lagenheten med 2 andra, har faktist inte traffat dem annu, sa det ar lite av en chansning. Men som sagt, jag orkar inte soka langre!

Sa, en ny borjan for mig! saknar adelaide... men jag tror jag kommer att trivas bra har:)

1 kommentar:

Charlotta sa...

Oj så spännande! Med allt som händer antar jag att du har inga problem att somna om kvällarna :D Men så roligt allt låter, verkar ju som ett toppenjobb och nu lägenhet också! Ha det så fint och ta hand om dig mellan varven. Kram!