söndag 20 mars 2011

Ett nytt hem

Har nu overlevt andra jobbveckan, och borjar kanna mig varm i kladerna. Trivs bra dar, bade patienterna och kollegerna ar trevliga! Det ar ett otroligt tacksamt jobb, aven om patienterna ar valdigt sjuka eller varit med om nan hemsk olycka eller sjukdomsattack, sa ar de positiva och ALSKAR att komma till fysioterapin! sen tackar de en tusen ganger, och aven om det enda man gjort ar att ge dem en enda enkel ovning sa beter de sig som om man raddat deras liv! roligt att ens jobb uppskattas:)

Och sa har jag antligen fatt ett hem! ni anar inte hur skont det ar! forra sondan flyttade jag ut ur sharehouset och for till en couchsurfare, Annie som jag traffat har tidigare i melbourne. Helt underbar tjej som jag blivit god van med. Bodde hos henne 4 natter, tills jag kunde flytta in till min lagenhet. Att fa lagenheten var da inte det enklaste... inget tycks ju vara det i det har landet! efter att jag varit pa inspektion, sa valde Lexi, tjejen som flyttade ut, mig bland alla andra som var och tittat pa lagenheten. Men det rackte inte med det. Var tvungen att fylla i en ansokningsblankett till hyresvarden med all sorters information; var jag bott tidigare, varfor jag flyttat, mitt nuvarande och tidigare jobb, osv, osv. Samt behovde jag inte mindre an 3 business referenser och 2 personliga referenser..Efter mindre an tva manader i australien har jag ju inte precis massa business referenser att ge... Na, min chef lovade att ge mig en bra referens nar hyresvarden ringde henne, och som tur var rackte det. Men sen skulle jag ocksa ha bevis pa 2 lonespecifikationer for att vara saker pa att jag kan betala hyran...vilket jag ju forstas inte har efter att ha jobbat endast tva veckor. Han nojde sig da med en kopia pa mitt pa mitt arbetskontrakt och mitt pass. Men tydligen var han inte riktigt overtygad, for han ville att jag skulle aka till lagenheten och traffa de tva andra som bor dar, Hannah och Dave. Sagt och gjort, for dit och hade en liten pratstund med dem. Sen ringde han upp hannah for att hora vad hon tyckte om mig. Sist och slutligen ville han aven traffa mig personligen och intervjua mig innan han lat mig flytta in! gjorde antagligen ett gott intryck, for ANTLIGEN fick jag nyckeln till lagenheten! Pust!

Bor i en ratt sa schyst lagenhet tillsammans med en australiensisk tjej, Hannah, alldeles ljuvlig, nagot yngre an mig (21), men vi kommer bra overens aven om vi ar ratt sa olika. Den andra personen ar en engelsk kille, Dave, en lustig och flummig typ, dock jattesnall. Mitt rum ar omoblerat, men har inte hunnit ta tag i den saken annu. Lexi lamnade sin sang at mig de forsta veckorna tills jag hinner fixa eget. Laget ar helt fantastiskt, nara jobbet ca 20 min (jamfort med nar jag bodde hos Annie da det tog mig mer an en timme att ta mig till jobbet), nagra minuter till stranden, samt nagra minuter till st kilda med massa barer, restauranger och butiker. Love it! kommer att trivas alldeles fantastikt bra har!:)

Helgen har varit skon och avkopplande efter all stress med flytten och allt. Har haft besok av en underbar kompis fran Adelaide, och idag borjade jag dagen med en lenkki langs stranden, sen brunch med tva jobbkompisar, sen har jag shoppat och solat pa stranden. Man kunde ha det varre liksom:)

Annu mycket saker att fixa har nasta vecka, har inget internet, sa nu lanar jag Daves dator tills jag far skaffat ett mobilt bredband at mig. Men sen nar jag far det fixat sa ar jag available for att prata pa skype!

Massa kramar!

2 kommentarer:

Charlotta sa...

Oj vilka bekymmer för att få någonstans att bo, litar de inte på blonda nordbor där nere eller vad :)

Men så skönt att du har det ordnat, nu kan du väl äntligen börja slappna av och njuta av vardagen där nere!

Hoppas vädret är fint i många månader än. Kram!

Unknown sa...

Hej Johanna!
Det verkar ju gå bra där borta! Vi har skidat över isen till Hällgrund idag - solen sken och det var jättefint vårvinterväder. Eftersom det var skidpremiär vet jag en som är styv i musklerna i morgon!
Ha det så bra! J+S