söndag 27 februari 2011

Ny dator

I fredags kopte jag en laptop second hand, sa nu kanske jag borjar uppdatera lite oftare;)

Vad jag alskar med Australien;

-manniskorna. Herrejestas vilka trevliga manniskor aussies ar! Har ler man, har ogonkontakt, och borjar prata med den som sitter bredvid en pa bussen. Alla ar sa otroligt vanliga och hjalpsamma. Det ar nastan en chock nar man kommer fran skandinavien dar folk tror man ar ett freak om man rakar titta nagon i ogonen. Och dom ar sadar genuint trevliga ocksa, inte som i amerika dar dom latsas vara helt supertrevliga men bara blir for mycket.

-vadret. Ja det ar nice med sommar, sol och 30 grader. Jag njuter:) Iochforsig gar vi ju mot vintertid medan ni dar hemma borjar ha ljusare tider framfor er, men jag kommer inte behova utsta minusgrader iaf.

-naturen. Det ar vackert har. Och sa annorlunda. Nar jag var och hajkade upp i adelaide hills inte langt fran var min kompis bor, sa kom en kanguru skuttande forbi. Tycker fortfarande att det ar haftigt med kangurus. Och koalas, de ar ju sa sota! Har ju inte precis hunnit se mycket av det har landet annu, men ser verkligen framemot att resa runt sen senare i ar.

-har far man vara sig sjalv och behover inte styla upp sig om man nu inte riktigt vill. Jag bor i mina jeans shorts och flipflops. Overlag kanner jag mig mycket mer avslappnad har. Mentaliteten hos folk ar ocksa helt annorlunda. I jeppis kande jag mig gammal, har kanner jag mig ung.

-och ja, grabbarna ar definitivt bade snyggare och charmigare har:)

Vad jag saknar i Australien:

-naturligtvis saknar jag familjen och vannerna. Jag ar ju faktist valdigt langt borta... Har varit borta i snart tva manader, och i borjan har man sa mycket nytt och spannande pa gang, man reser och ser nya platser och nya manniskor hela tiden att man inte hinner sakna livet dar hemma. Men sen nar man stannar pa en plats en langre tid som jag nu har tankt gora har i adelaide (eller melbourne), sa hinner man fundera mera. Som tur ar finns ju skype och facebook! vad gjorde man innan det? skrev brev?

-saknar ragbrod!och en sak jag inte gillar med australien ar att det ar sa dyrt. Trodde inte jag skulle marka sa stor skillnad eftersom finland inte ar nagot billigt land heller, men, matpriserna ar ju helt lojliga! frukt och gront, yoghurt och allt sant som jag lever pa ar svindyrt!

-gott kranvatten. Kanske det bara ar har var jag bor nu, men vattnet smakar klor

Men sant ar livet. Man far ge upp vissa saker for att fa andra! rekommenderar alla dar hemma att vaga ta mer chanser, prova era vingar! Man kan alltid atervanda. Men det man far uppleva nar man tar sig ut ur sin "safety zone" ar vart all moda, allt besvar och allt jobb!

1 kommentar:

Anette sa...

Tack för att du uppdaterar det är mycket intressant för oss "här hemma" Må så gott!