fredag 11 november 2011

Western Australia

Jag ar fortfarande i liv, min uppdatering har inte varit den basta senaste tiden dock!

Har spenderat typ 2 veckor pa vastkusten, och jag gillar det skarpt! valdigt annorlunda mot ostkusten, pa alla mojliga satt!

Forsta veckan spenderades mest i Perth omradet tillsammans med Steve. Vi gjorde en hel del dagsutflykter, bla. till cottesloe beach, Mandurah och Fremantle. Fremante gillade vi sa mycket att vi aven bokade in oss en natt pa ett hostel dar. Jattemysig liten forort, med massa cafeer, restauranger och barer. Vi lyckades aven tajma vart perth besok med Drottningens besok...vilket innebar lite olika saker...det negativa var att allt boende var fullbokat i hela stan, sa vi flyttade runt mest varje dag kandes det som! det positiv var dock att all public transport var gratis under den helgen, sa vi passade pa att utnyttja det till max!

Efter 5-6 dagar i Perth kandes det nog anda som om man sett det man vill se. Sa jag fortsatte min fard ner langs kusten. Det var nu det blev lite besvarligt...eftersom jag varken planerat min resa, eller gjort nagon research... det ar liksom inte lika enkelt att resa har som pa ostkusten. Konstaterade att man har svart att ta sig nagonstans utan bil... Na, nagon bil hade jag ju inte, sa jag tog mig runt med buss, forst till Margaret river som ar ett vin-distrikt. Jag valde dock att bo ute vid kusten, ca 10km utanfor stan. Det var sa vackert dar, med fina strander. Det negativa var dock att jag inte kunde ta mig nanstans utan bil! samt att det borjade regna sa jag hade ingen nytta av de fina stranderna! Regnet har i princip hallit i sig sen desss, vilken forstas ar synd. Efter 2 natter i Margaret river, for jag till dunsborough i 3 natter. Samma sak dar, ursvart att gora nanting utan bil, kunde inte ta mig till surfstranderna. Hade trots allt mycket trevligt och traffade en hel del folk. det lustiga ar att jag tycktes vara den enda som reste runt! alla som bodde pa hostellen jag besokte sa jobbade dar, och jobb tycktes det finnas mycket av! nu skulle jag ju dock inte jobba har, utan bara resa:)

I mandags tog jag bussen till Albany, dar min smakusin Jennie bor! har aldrig traffat jennie tidigare, visste inte ens att hon existerade innan jag for till australien och min familj borjade prata om att jag har en smakusin dar! innan jag lamnade finland sa sokte jag upp henne pa facebook, och vi har sedan dess hallit kontakten. Hon bjod mig att bo hos henne sa lange jag ville. Och jag hade en fantastisk tid i Albany! jennie litade dessutom sa mycket pa mig att hon gav sin bil at mig medan hon var pa jobb under dagarna! sa jag rajttade runt hela albany och omgivningen med mantrat "hall dig pa vanster sida av vagen" i huvudet:) det gick bra, och nu ar jag helt sald pa att skaffa/hyra bil for resten av min tid har i vast! det ar en san frihet att kunna ta sig vart man vill! Efter jennie slutade jobbet pa dagarna spenderade vi kvallarna tillsammans, korde runt, besokte vingardar, fikade och for ut och ata nagon kvall. Vi for aven en dag till staden Denmark, ca 50km fran Albany, dar jennie och hennes man dave har kopt hus. De flyttar in i slutet av manaden. Dave bor annu i staden Katanning, ca 200km norr om albany, dar han jobbar, och jennie jobbar pa fredagar. Pa torsdag for jag med henne till Katanning for en natt. Och tog sedan morgonbussen till Perth idag. Sa har ar jag nu annu en gang!

Vart det bar av harifran, behover jag nan dag att fundera ut! men en bil det behover jag:) ska bli intressant att se vad jag kommer pa;)

massa kramar

3 kommentarer:

Maj-Viol sa...

Ja ja skaffa dej en bil så kan du köra ända hem ha ha,tycks inte vara nåt problem med vänster trafiken.Annars flyger nog plan till Finland ännu tänkte bara om dina planer är slut...Kram mamma

Charlotta sa...

Så roligt att höra av dig igen, vi har nog funderat vad du har för dig där borta :) Kanske du får jobba ett tag på västkusten då om där fanns mycket jobb?! ;)

Johanna sa...

Men va bra mamma,att det annu gar flyg till Finland;) ja ska halla det i minnet!;)

Borde egentligen stanna pa vastkusten, for de typ slanger jobb pa en om man vill ha! men planen ar nog att fara tilbaka till Melbourne om 2 veckor, och hoppas det finns nat jobb dar ocksa!